Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

maandag 5 januari 2015

Dear Jane wordt niet vergeten ...

Mochten jullie nu denken dat ik niet meer naar m'n lapjes en draadjes kijk, dan hebben jullie het toch mis ...
Al moet ik wel zeggen dat tekenen, scheuren, knippen, plakken en schrijven op dit moment de boventoon viert. Maar ik ken mezelf een beetje ... ; het zal wel weer 'luwen'.

Intussen zijn er weer 4 nieuwe blokjes van dat grote project Dear Jane af. Totaal zit ik nu op 23 blokjes van de 169 ... Maar het is een jarenproject, dus ik doe het echt op m'n eigen tempo.

B-4 Chris's Soccer Field

Hier hebben we een blokje dat even is blijven liggen, omdat ik te weinig lichte stof had met dit kleine ingeweven bloemmotiefje. Maar toen ik alle lapjes netjes ging opruimen, vond ik nog een snippertje en daar redde ik het dus nèt mee. Gelukkig maar, want ik had al een hele vergeefse zoektocht op internet en in quiltwinkels gedaan.
Je begint met het vierkant in het midden en dan komen de strookjes er beurtelings rondom. Als je de breedte van elk strookje precies aanhoudt, gaat het goed.
Tenslotte draai je het geheel een slagje (dat was op de linkerfoto al gedaan....) en maak je de laatste bredere randen eraan.


B-6 Wild Goose Chase

Nou, bovenstaand blok heeft me wel heel wat hoofdbrekens gekost. (Ai, slechte foto ook, valt niet mee met dit donkere weer...) Na wat uitproberen heb ik dit gemaakt met de zgn. paper piece methode, waarbij je het patroon (de patroondelen) op een ondergrond (meestal papier, maar ik gebruik theezakjespapier) tekent en de lapjes daarop vanuit een bepaald punt vastzet. De lijnen van het patroon helpen je heel goed om recht te gaan en de juiste breedte aan te houden. Deze methode bevalt me goed bij het maken van blokken met veel kleine stukjes.


B-9 Tinker Toy


En dan is het heerlijk om weer eens een blok te maken met minder deeltjes ... Als ik kritisch kijk vind ik wel dat de delen niet goed gekozen zijn uit de stof qua kleur en motief, maar het kon niet anders omdat dit lapje maar 12 bij 12 was.


B-10 Jud's Trophy

Leuke naam vind ik dit blokje hebben... Ik moet dan meteen aan Judith denken; zij is afgelopen zomer met haar zus naar Amerika geweest en ze hebben de echte Dear Jane van Jane Stickle gezien!
HIER kun je daar meer over zien en lezen. 
Ook dit blokje maakte ik met de paper piece methode, en vooral het middendeel was een enorm gepriegel. Het zit niet helemaal naar m'n zin, maar het hoeft niet perfect vind ik ...


alle blokjes worden in een map bewaard


Tja, en hoe zal het gaan met DJ in 2015? Ik ben van plan om toch met regelmaat blokjes te maken.
Toch maar een beetje gestructureerd op volgorde, want dan kan ik intussen ook de sashings tussen de blokjes maken, dat zijn de lichte randen tussen alle blokken, zowel horizontaal als verticaal. 
Het lijkt me niks om dat achteraf allemaal nog te moeten doen.

een kiekje in m'n DJ laatje ...


Maar ik vraag met wel telkens af bij het maken van een blokje hoe Jane het toch ooit voor elkaar heeft gekregen om deze quilt zonder hulpmiddelen te maken. Zij moest het doen met restanten, vaak van oude kleding, zij had geen theezakjespapier, geen speciale linialen met hoeken en graden .. etc..
En dan alleen het ontwerp al! Het is toch ongelofelijk dat ze al die blokjes heeft weten te bedenken, en dan allemaal verschillend...




23 opmerkingen:

  1. De eerste 2 blokken die je nu laat zien vind ik persoonlijk prachtig... ook qua kleur.....
    Nou, maar als jij op deze manier verder gaat, dan wordt het denk ik GEEN meerjarenplan hoor... Of je moet de afwerking lang laten liggen.... Ik kan me nog herinneren dat je een lapjesdeken breide. Alle vierkantjes prachtig aan elkaar genaaid... begonnen met de rand, en toen...... een hele tijd niets!!
    Wat dat betreft herken ik iets van mezelf in je: dol enthousiast als je ergens aan begint, maar dan zakt het enthousiasme een eind af en.... blijft het vaak een poos onaangeroerd liggen of werk ik er mondjesmaat aan. Totdat ik ineens weer die drive krijg en het ook af moet!
    Werkt het bij jou ook niet een beetje zo, Elizabeth?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maarre..... je was toch ook nog DJ aan het BORDUREN???????
    Die mis ik wel hoor!!
    Of is die warmte ook al weer geluwd??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Maar ondanks dat ik daar dolgraag mee verder wil, moet eerst de randjeslap van 2014 af, en het is bijna zo ver...
      Daarna geen SAL meer, maar m'n DJ borduurwerk!

      Verwijderen
  3. Hoi Elizabeth !
    Ik bewonder je toch hoor... 169 blokjes... 1-6-9 !! Ik begin al te zuchten als ik er aan denk...
    Heb één keertje een groot project gemaakt, 7 jaar aan gewerkt, nou wat ze zeggen van de laatste loodjes... Nooit weer ! Dat heb ik over mezelf geleerd : ik moet me beperken tot dingen die maximum twee maanden duren. Anders wordt ik kriegelig. En heb ik geen zin meer...
    Ben benieuwd om je DJ ooit volledig te zien... Maar dat zal ook nog wel eventjes wachten zijn, elk blokje vraagt zoveel werk. Maar móói dat ze zijn ! Zooo mooi....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet doen wat bij je past en waar je je goed bij voelt, vind ik.
      Maar mijn grote projecten zijn altijd opgebouwd uit stukjes; blokjes breien, blokjes haken, blokjes naaien/patchen ... En dat maakt het toch overzichtelijker en je hebt het gevoel steeds 'iets' af te hebben.

      Verwijderen
  4. Volgens mij zit er behoorlijk vaart in je werk ,mooi hoor en ja hoe deden ze dat toch ,maar goed er waren verder weinig afleidingen ,misschien had ze alleen dat te doen ........

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel verschillende handwerken houden je fijn bezig.
    Mooie blokjes, en zo met de tijd komen er zeker meer D J blokjes bij.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je heb prachtige stoffen gekozen voor de verschillende lapjes. De 3e vind ik qua stof niet zo mooi, maar zal in het geheel wel goed terugkomen. Tenslotte hadden ze in de tijd van Jane ook niet zoveel om over te mekkeren. Je zou de geschiedenis in willen duiken, een kijkje in die tijd, om te weten waarom ze deze keuzes maakten en waar het patroon vandaan komt. Ik weet niet wat handiger is; eerst alle blokjes maken en later aan elkaar naaien of de blokjes tussentijds al aan elkaar naaien. Veel succes met de volgende blokken.
    Groet, Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HEt zijn ook echt allemaal kleine kunstwerkjes! Vooral de bovenste 2 vind ik prachtig. Mooi werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie blokken voor je dear Jane,..
    wat een heerlijke quilt om ye maken is het toch,..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie blokjes zijn het. En ik doe net zoals jij, vol enthousiasme aan iets beginnen en dan zwakt het langzaam af en begin ik aan iets nieuws of wat anders, maar zo groeit alles ook gestaag en komt het wel af. Ben nu weer even aan de sokken brei, op het ogenblik aan een paar voor een zieke vriendin, die wil ik van de week bij haar hebben, dus even flink door breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De blokken zijn mooi maar het stofje van het eerste blokje en het blokje vind ik echt heel lief.
    Het zijn wel erg veel blokken maar allemaal verschillend dus dat houd het werken aan de quilt wel leuk. En vroeger ja ik vraag mij wel vaker af hoe deden ze dat vroeger allemaal maar ik vraag mij ook wel eens af hoe deed ik het zelf vroeger toen mijn kinderen klein waren de kleding voor 3 kinderen zelf maakte de huishouding deed naar school ging om te helpen en soms ook nog buitenshuis ging werken. Ach ik ben er wel oud om geworden en tevreden en wil met de huidige jonge gezinnen niet ruilen ondanks alle luxe die heel veel gezinnen nu hebben.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie blokken! En vraag me ook af hoe ze dat vroeger hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om al die reacties te lezen. Je hebt er fijn weer een paar bij. Het is alleen al leuk om door die map te bladeren en de resultaten te zien denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, leuk om weer even naar je Dear Jane vorderingen te kijken. Mooie blokken weer! Leuk ook om er af en toe aan te werken en zo te blijven genieten omdat je niet achter elkaar door 'moet' werken.
    Even een vraagje: wat doe je bij paper piecing met de papiertjes als je klaar bent? Laat je die dan zitten of pulk je die er uit? En waarom gebruik je theezakjespapier? (ik wist niet eens dat dat te koop was ;-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik geen papier, maar heel dun vlieseline of theezakjespapier. Dat kun je kopen in een quiltspeciaalzaak. Het is zo dun dat je het gewoon kunt laten zitten! Ik vind het ideaal...

      Verwijderen
  14. ik denk dat je wel lekker hard op schiet zo te zien van een afstandje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie blokjes voor de DJ heb je gemaakt. Omdat de blokjes zo verschillend zijn, blijft het leuk om aan te werken en naar te kijken. Ook bij mij is het een meer jaren project :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi! Zelf heb ik al jaren het borduurpatroon van DJ in huis en staat het op mijn to do verlanglijstje. Ooit gaat het er van komen! Groetjes en veel handwerkplezier, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig project toch! Je dear jane wordt super, je zal het zien! Zelf ga ik hem borduren denk ik, ooit..... Nog veel succes ermee!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is echt een project waar je je zo nu en dan even op moet storten, denk ik. Je hebt een mooi opbergsysteem bedacht wat het ook wat makkelijker maakt om het weer op te pakken. Zo lang je er plezier in hebt om er mee bezig te zijn zal het gestaag blijven groeien.
    Er zijn ook zoveel leuke dingen om te doen dat het moeilijk kiezen is, maar een beetje variëren is volgens mij niet verkeerd.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het heel kunstig hoor al die kleine lapjes aan elkaar en zo strak en recht. Voor mij is het te fijn werk dat kan ik niet met mijn handen. Maar goed ik geniet wel mee van zoveel moois.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...