Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 25 september 2014

Ronde vormen

Bij het appliceren van het grote Gossip in the garden blok waren er ook rondjes te appliceren.
Ik heb ze in het blauw van stippeltjes stof gemaakt. Eenmaal bezig merkte ik al snel dat het echt niet zo eenvoudig is om een ronde vorm netjes op de stof te krijgen. Het wordt al snel een beetje ovaal.
Nu vond ik dit niet zo erg bij dit blok, het mag best een beetje nonchalante uitstraling hebben ...





Maar voor de blokjes van de Dear Jane vond ik het andere koek. Ik heb heel wat blokjes van andere maaksters bekeken en getuurd naar hoe het eruit zag. Ook hier zag ik veel verschillen.
Nu had ik al eens een hartje geappliceerd m.b.v. vliesofix (dubbelzijdig plak vlieseline) en dat was goed gelukt. Maar het rondje op blok B-1 werd toch niet zo mooi strak!



Ik merkte dat het papierlaagje dat je er later afhaalt eigenlijk de stevigheid weg nam, en besloot dit eens gewoon te laten zitten. Ik zette kleine speldjes; eerst vier en daarna nog vier er tussen in.
En toen begon ik het rondje met hele kleine steekjes vast te zetten, waarbij ik iedere keer de overtollige stof van het rondje strak onder het vormpje wegduwde. Dat ging fijn, omdat het papier er nog op zat ... En zo ging ik helemaal rond, nou ja helemaal ... zoveel werk was het niet.
En wat denk je? Een perfect rondje .... Kijk zelf maar ...


B-1 Batchelor Buttons

Het enige nadeel is dat het er helemaal bovenop ligt en hard aanvoelt, maar ik vind dat zelf eigenlijk helemaal geen nadeel.
Als je dit niet wilt, kun je aan de achterkant de ondergrondstof voorzichtig wegknippen en het papiertje er alsnog uit peuteren...

Om maar even door te gaan op de ronde vormen en de Dear Jane; ik maakte nog een paar blokjes waarbij er geen rondjes maar wel ronde vormen verwerkt moesten worden, die gezamenlijk weer een cirkel vormden.


B-2 Sweet Tater Pie

Dit blokje kan op heel veel verschillende manieren worden gemaakt. Ik heb eerst maar eens goed zitten kijken en zitten denken ...




Uiteindelijk heb ik het zo gedaan dat er een frame ontstond en een cirkel. De cirkel heb ik op het frame geappliceerd. 
Maar ik had er b.v. ook voor kunnen kiezen om de bovenste helft aan de onderste helft te zetten.
Het is een beetje uitvogelen wat je het prettigst vindt en wat voor resultaat het geeft.


B-3 Mirror Image

En bij het blokje hierboven het ik eerst de kwarten gemaakt, daarna twee keer van 2 kwarten een half blokje gemaakt en tenslotte de twee helften aan elkaar gezet. Dit was een lekker gemakkelijk blokje!

Eh, dat kan ik niet zeggen van de blokjes die ik nog van de A-rij moet gaan doen. 
Dat zijn vreselijke ieniemienie stukjes ... Daar moet ik nog eens goed voor gaan zitten!


16 opmerkingen:

  1. Wat een wijsheden doe ik bij jou op. Al doende leer men, zegt het spreekwoord.
    Maar als je de kartonnetjes laat zitten, kan het natuurlijk nooit gewassen worden.
    Hoeft ook niet, denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met kartonnetje zijn het inderdaad wel perfécte mooie rondjes...
    Mooi laten zitten dus ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Petje af voor die mooie rondjes. Een makkelijk blok tussendoor is dan ook wel nodig. Ik ben zelf aan het priegelen met blaadjes hoe dat is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan.
    Groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als Corrie dacht ik ook meteen aan het niet kunnen wassen...hihi
    Je rondjes zijn in ieder geval hartstikke mooi rond nu, knap zoals je het opgelost hebt!
    Je kunt bij deze quilt lekker zitten puzzelen en moeilijke blokken met makkelijke afwisselen. Ieder blokje is voor mij trouwens sowieso een juweeltje!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig denk ik nog niet aan wassen, en als het dan toch nodig is kan het volgens mij niet veel kwaad in zulke kleine rondjes. Het is vrij glad papier (geen karton) en het kan hoogstens een beetje gaan schilferen ...

      Verwijderen
  5. Ik vind ze erg mooi ,knap gemaakt weer ,heerlijk om al je dingen te bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een monnikenwerk! Maar je hebt het weer heel netjes gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leuk om jouw quilt 'mee te maken'....
    Bij elk blok heb je weer een ander verhaal...
    Of het lukt in 1 keer gelijk goed en mooi, of je moest puzzelen, of je wist niet gelijk welke methode je zou nemen... Echt leuk om jou 'hardop te horen denken'....
    Je zou er bijna zelf zin in krijgen om te gaan quilten! Maar dan niet de D.J. hoor...
    Ik heb al wel iets in gedachten, maar dat houd ik nog maar even voor mezelf...
    Heb vandaag net 'opschoning' gehouden en geconstateerd dat ik MET NIETS NIEUWS mag beginnen!
    Eerst een paar lopende projectjes afronden.... Maar daarover ga ik echt nog bloggen!
    En dat karton/papier? Ach... dat zie je dan wel weer.
    Misschien kun je een stukje plastic (wat wel eens op een pindakaaspot zit als tie nieuw is) gebruiken een volgende keer? Vaak zijn het niet zulke grote stukken wat je nodig hebt...,En dat gaat niet schilferen of zo....

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt mooie rondjes gemaakt. Bij mijn Bugsy quilt heb ik vliesofix gebruikt, daar kon ik ook mooie rondjes mee maken. Deze 'les' was weer leuk. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je blokjes zien er prachtig uit....hoe meer ik ervan zie hoe meer ik erover nadenk om deze ook te gaan maken .Maar niet zo groot hoor in een kleiner vormaat wat mooie blokjes uitzoeken en je eigen creatie ervan maken !
    Mss eerst het boek maar eens kopen......je inspireert me wel !!

    Lieve groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er mooi uit! Slimme oplossing om het papier er achter te laten zitten, hoewel ik ook direct aan het wassen van de stof zat te denken :). Het gaat misschien niet zo heel door al het gepuzzel, maar het wordt een prachtig werkstuk.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. je blokjes zijn erg mooi, ook de laatste van de a rij zullen lukken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat je ook kan doen is freezer paper gebruiken. in amerika gebruiken ze dat om bv. vlees in te pakken en in de vriezer te doen/bewaren. het heeft een gladde, glimmende kant en een doffe kant waar je op kan tekenen. trek de rondjes over van bv. een euro muntstuk en en knip de freezer paper uit. strijk de glimmende kant op de achterkant van je stof en knip het met 1 cm naad uit en rijg de naad zodat je het aan kan trekken. strijk dat even in model en haal de draad er uit. leg je bes of bol op je stof en naai het vast tot een cm of zo van de begin steek en trek met een pincet de freezer paper los van de stof, naai de rest vast. zo hoef je de achtergrond stof niet in te knippen. Er is ook nog een andere methode waarbij de de freezer paper op de voorkant van de stof strijkt en dan met een naadje uit knipt en het naar binnen slaat en als je klaar bent dan trek je de freezer paper van de stof af.
    het lijkt veel werk maar het geeft het beste resultaat. als je bij google zoekt op baltimore quilts en technieken dan zal je ook de foto`s daarbij zien.
    groetjes miek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Poeh, poeh ik neem mijn petje voor je af, wat een precisiewerk, heel knap dat je daar het geduld voor hebt hoor en erg mooi geworden, fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Rondjes vond ik ook moeilijk om te doen, ik maak ze net als jij om een papiertje en dan strijk ik ze, draai ze om en strijk ze aan de andere kant ook nog even, en haal het papiertje eruit, hier en daar een tipje met de lijmpen en de rondjes worden dan ook prima. Zoveel manieren om rondjes te maken.
    Je gaat lekker met de dear Jane, schitterend worden de blokken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...