Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 juni 2013

Meebreideken blok 96: Zigzag lace

Er zijn behoorlijk wat zigzag ajour patroontjes om te breien in boekjes en op internet.
Ik kwam erachter dat ik zo'n motiefje nog helemaal niet in mijn deken had!
Zo was de keuze voor dit blokje snel gemaakt.
Mijn favoriete site knittingfool heeft een lijst waarop je heel gemakkelijk patronen kunt kiezen met herhaling van een bepaald aantal steken.
Ik heb graag zo rond de 42 steken voor een blokje, dus kun je b.v. kiezen voor deelbaar door 8 plus 2, of deelbaar door 7...  En als je via de stitch count listings zoekt, kom je snel bij een motiefje dat bruikbaar is.



En zo vond ik ook het motiefje "Zigzag lace"....
Het breit heel fijn, en je kent het snel uit je hoofd.

Blok 96: Zigzag lace

Het aantal steken moet deelbaar zijn door 8+2, met eventuele kantsteken. Voor een lapje van de meebreideken zet je 46 steken op en brei je eerst 3 naalden ribbelsteek.
Ga verder met onderstaand patroon.

Afkortingen:
·         r = recht
·         av = averecht
·         rb.st= ribbelsteek
·         2 r.sbr = 2 steken recht samenbreien
·         2 r.g.sbr = 2 steken afzonderlijk recht afhalen, met de linkernaald door de lussen insteken en deze 2 steken recht samenbreien, zie http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M



Naald 1: 2 rb.st – (2av – 2 r.sbr – 1 o – 4r) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Naald 2 en alle even naalden: 2 rb.st – 42 steken breien zoals ze zich voordoen (omslagen brei je averecht) – 2 rb.st

Naald 3: 2 rb.st – (2av – 2r – 1 o – 2 r.g.sbr - 2r) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Naald 5: 2 rb.st – (2av – 3r – 1 o – 2 r.g.sbr - 1r) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Naald 7: 2 rb.st – (2av – 4r – 1 o –  2 r.g.sbr) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Naald 9: 2 rb.st – (2av – 2r – 2 r.sbr - 1 o – 2r) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Naald 11: 2 rb.st – (2av – 1r – 2 r.sbr – 1 o – 3r) 5x breien – 2av – 2 rb.st

Deze 12 naalden steeds herhalen totdat je een lapje hebt van ongeveer 19 cm.

Brei dan nog 3 of 4 naalden ribbelsteek en kant alle steken losjes af.


Heel veel plezier weer met het breien van dit blokje!
Hierna hebben we er nog 4 te gaan....

7 opmerkingen:

  1. Alweer een prachtige steek Elizabeth, je verwent ons nogal met je meebreideken. Ook gemakkelijk als je een mooi patroon voor iets zoekt :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterend patroon, je deken zal echt een pronkstuk worden !

    Fijn weekend

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer een prachtig brei patroon, ik ben te veel met andere werkjes bezig, maar zou zo ook de deken willen breien.
    Tijd en tijd is er meestal te weinig hé.
    Fijn weekeinde Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is ook weer een mooi patroontje Elisabeth
    Weet niet of ik hem ga gebruiken, want ik heb nl al wat ajourpatronen in mijn deken.
    Hou je niet van kabels? of heb je voor een van de laatste lapjes daar nog een ideetje voor?

    Handige tip de site van knitting fool; daar ga ik ook es ff snuffelen.

    Groetjes Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Heel mooi en fijntjes.

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi patroontje en al helemaal in dat wolwitte!! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...