Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

woensdag 3 april 2013

Baby Booties met kabelmotief ...

Bij het zoeken naar nog meer en vooral andere babysokjes stuitte ik op deze sokjes:



Ze komen van een Duits-talige blog epipa. De beschrijving van deze sokjes wordt geïllustreerd met een aantal hele duidelijke foto's. Ik vond het zulke leuke sokjes dat ik meteen de 5 pennetjes heb gepakt en ben begonnen.
Ik kwam erachter dat het niet zo snel gaat om met 5 pennen 1 recht - 1 averecht te breien. En dan 7 cm lang..., maar goed... toch maar gewoon gedaan!
Verder lijkt het sokje moeilijker dan het is. Alleen de wreef heeft het kabelpatroontje.



Ik stuurde een mailtje naar Epipa (de eigenaar blijkt Sascia te heten) met de vraag of ik haar patroontje mocht vertalen in het Nederlands en mocht plaatsen op mijn blog, met daarbij natuurlijk een linkje naar de blog van Epipa. En dat mocht!
Sascia vond het zelfs heel leuk en wilde graag weten wanneer ik mijn bericht zou plaatsen, dan kon zij weer voor haar Nederlandse bloglezeressen een linkje naar mijn blog plaatsen....
Wat enig toch, dat we zo fijn in Blogland met elkaar kunnen omgaan. Ik geniet er nog elke dag van!



Maar hier komt dan het patroon, en vergeet vooral niet om naar de foto's van Sascia te kijken, want die verduidelijken een heleboel! En een reactie zal ze ook heel leuk vinden...

Babybooties van Sascia
Restje wol of katoen, set naalden nr. 3,0
Maat: pasgeborene 0-3 mnd./ 3-6 mnd.

Afkortingen:
st.  = steek
r    = recht
av = averecht

Rechter schoentje
Zet 32 st. op (8 st per naald) / 40 st (10 st per naald) en brei 7 cm in boordsteek (1 st. r, 1 st. av).

De wreef wordt over de 2e en 3e naald (=16/20 st.) gebreid, de steken van de 1e en 4e naald tussentijds stilleggen. De steken van de wreef worden heen en weer gebreid:
1. (voorkant)     : 5/7 av – 6/6 r – 5/7 av
2. (achterkant)   : 5/7 r – 6/6 av – 5/7 r
3. (voorkant)     : als naald 1
4. (achterkant)   : als naald 2
5. (voorkant)     : 5/7 av – 6/6 st naar rechts kruisen (= 3 st. achter het werk op een hulpnaald zetten,                     de volgende 3 st. r breien en dan de 3 st. van de hulpnaald r breien) – 5/7 av
6. (achterkant)   : als naald 2

Deze 6 naalden nog twee keer herhalen zodat de wreef 18 naalden heeft. Voor de grotere maat nog één keer naald 1 en 2 herhalen. Eventueel naald 3 en 4 ook nog als de wreef tekort is.

Voor de zijkanten wordt vanaf nu weer in het rond gebreid.
Daarvoor uit de randsteken van de wreef aan elke kant 8/10 st. opnemen en de stilgelegde st. van de 1e en de 4e naald weer in gebruik nemen.
De st. zoals op de foto op de vier naalden verdelen: hiel en teen ieder 10/14 st, zijkant ieder 14/16 st.

Rondom 8/10 toeren r. breien.

Begin voor de zool aan de rechterrand van het teendeel.

Zoolvariant 1
Vanaf nu breien in ribbelsteek en daarbij steeds de laatste st van het teendeel met de eerste st van het zijdeel samenbreien.
Als alle steken van de zijdelen (=14/16) met de zool zijn samen gebreid, moeten nog de steken van het hieldeel en de zool samen worden gebreid.

Het hieldeel wordt bij beide zoolvarianten niet gebruikt en stil gelegd.


Zoolvariant 2
Als variant 1 te lastig is, kun je de steken van de zijdelen stil leggen en brei je de zool vanaf het teendeel met 14/16 ribbelsteken. Dan alle steken van het teendeel, de zijdelen en het hieldeel afkanten en met een wolnaald aan elkaar naaien.

Linker schoentje
Het tweede schoentje hetzelfde maken, maar bij de kabel de steken naar links kruisen.
De eerste 3 st. op een hulpnaald voor het werk houden, de volgende 3 steken r. breien en dan de steken van de hulpnaald r. breien.


Veel breiplezier!

33 opmerkingen:

  1. wat een enorm stoer kabel slofje....en wat leuk dat je het patroon mocht vertalen ☺

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattige slofjes! Ik moet ze van mezelf opslaan, ik mag er niet aan beginnen. Eerst de deken! Hihi
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe schattig als ik dit zie,
    leuk kraam cadeautje!
    Liefs, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ze zijn superrrrr lief , dank je wel voor de vertaling, mss moet ik het ook eens proberen, leuk voor bij mijn poppen ;)

    Groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die zijn leuk! ga ik zeker nog eens breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ontzettende leuke stoere uitziende slofjes!
    Ga ik zeker maken Elisabeth, zo bouw ik een vooraad op om bij geboortes zo in te kunnen pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke stoere booties. Ook hele mooie kleuren. Dank je voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super stoere slofjes/booties geworden, helemaal leuk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een toffe sokjes Elizabeth en wat goed dat je ze mocht vertalen en publiceren voor ons! Die ga ik binnenkort zeker eens uitproberen. Babysokjes breien van restjes wol is heel leuk als tussendoortje.
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een stoere slofjes.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ontzettend lief!! En zo lekker zacht! liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Owwww schattig ... zeker niet in maat 42 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. smelt smelt ik ben gesmolten, wat schattig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke babyslofjes! Leuk dat je het mocht vertalen en het met ons wilt delen! Super tof! Dank je wel!hartelijke groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk stoer sokje, ik ga ze zeker ook breien

    Groetjes Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een leuke slofjes heb je toch, de lichtgele ajour zijn ook al zo leuk!
    zou je deze grijze op een rondbreinaald kunnen maken?? Ik kan niet met 5 pennen..........:(
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat super leuke slofjes ik ga direct aan de slag de trui moet maar even wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Bessy,
    Ik heb de slofjes gemaakt en wil ze graag op mijn blog zetten mag ik dat?
    Ik vond ze super leuk om te maken dank je wel voor de vertaling.
    Groetjes Annette
    Mijn blog is koemaatje.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Elizabeth: erg leuke booties. Maar volgens mij zit er een foutje in je beschrijving en wel als je de zool moet gaan maken: daar moet je niet rondbreien, maar heen en weer breien, en wel, alleen over het teenstuk, waarbij je dan telkens een steek van het zijpand meeneemt (=zo'n beetje als 'naaien'!). Groeten vanuit Ecuador

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, Irene ...
      Ik zal het veranderen, het is geen rondbreien maar heen en weer breien!

      Verwijderen
  20. Irene........ik was idd ook zover met het teendeel en de zijkanten heen en weer breien.
    Maar hoe gaat het dan met de hiel verder ?????? HELP PLEASE

    BeantwoordenVerwijderen
  21. breien met 5 kortere pennen gaat prima wanneer je breid met je linkerhand ipv van je rechterhand. Bij drops (garnstudio.com) handwerkschool wordt dit prima aan de hand van een video uitgelegd. De techniek is iets anders maar mijn ervaring is dat zeker het recht breien veel sneller gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb nog een foutje ontdekt: voor het wreefdeel Heb je de instructies voor de grote maat niet vertaald. Dan wordt de sok te kort
    Groet
    Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het doorgeven, Leonie. Ik ga er naar kijken!

      Verwijderen
  23. Wat een leuke slofjes. Ik ga meteen aan de slag...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ...En zelfs in 2019 nog een opmerking: ik brei ze voor de waldorfpoppen (zie vanaldatsoete.nl) op naald 2 1/2 en ik ben erg blij met dit vertaalde patroontje. Ze zien er schattig uit. Hartstikke bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Als kraamcadeautje geef ik vaak door mij gebreide babysokjes volgens het patroon dat mijn moeder altijd gebruikte. Heel leuk om nu zo'n ontzettend leuk alternatief te zien! Ga ik volgende keer maken.
    Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik wil deze heel graag breien voor het eerste kondje van kijn zus, welke dikte wol wordt hiervoor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een wat dunnere draad, geschikt voor naald nummer 3... Je kunt dat meestal op de wikkel van het garen zien.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...