Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

donderdag 29 maart 2012

Sur le pont d' Avignon...

Sur le pont d'Avignon (op de brug van Avignon)
L'on y danse, on y danse (daar danst men, daar danst men)
Sur le pont d'Avignon ( op de brug van Avignon)
L'on y danse, tout en rond (daar danst men in het rond)



Wij gaan al vele jaren op vakantie naar Frankrijk. In de zomer van 2002 waren we o.a. in de Ardêche en maakten we een uitstapje naar Avignon. Deze stad ligt aan de rivier de Rhône.

Deze brug over de Rhône is heel bekend, de legende is als volgt;
De herdersjongen Bénézet  hoorde in 1177 een stem van een engel, die hem beval om een brug over de Rhône te bouwen. De legende vertelt verder dat de jongen de plaatselijke bevolking overtuigde door met bewonderenswaardige kracht een enorm rotsblok op te tillen, geholpen door dezelfde engel.
Het moet wel veel indruk gemaakt hebben, want hierna stonden de vrijwilligers in de rij. Zo bouwde hij samen met het volk de brug op die plek waar de engel gezegd had.
De brug werd 900 m lang en had 19 bogen. Hij werd meerdere malen vernield door overstromingen en oorlogen, en vervolgens niet meer hersteld. Er staan nu nog maar 4 bogen. 

Ik heb deze tekening gemaakt n.a.v. foto's van de brug, grotendeels in aquareltechniek. Later heb ik ook nog een versie met kleurpotlood gemaakt...


7 opmerkingen:

  1. Oh, dat liedje, pure nostalgie voor me.
    Indertijd leerden we dat op het voortgezet onderwijs. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige tekening! En aan dat liedje heb ik geweldige herinneringen. Ik leerde het op vakantie in Frankrijk, van een paar Franse kinderen. Ik denk dat ik een jaar of 7/8 was...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk ik kende die legende niet! Het liedje wel natuurlijk, een klassieker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik leerde dat liedje op de middelbare school tijdens de franse les. Dank voor het momentje van nostalgie! De legende kende ik ook niet, leuk om dat te mogen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap gedaan! Vooral die eerste vind ik heel geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi zeg !
    In Avignon ben ik nog nooit geweest, wel op heel veel andere bruggen in La France en dan.... zingen we altijd dit mooie lied (ik weet, slaat nergens op maar het is zo een vrolijk liedje)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...