Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

vrijdag 2 maart 2012

Meebreideken blok 48: Gewelfsteek

Vandaag een mooi ajourpatroontje dat ik vond ik het boek van Marie Claire (400 breisteken) op blz. 204.


Deze steek doet denken aan de prachtige gewelven in oude kerken en abdijen. Onvoorstelbaar dat mensen dit ooit met de hand hebben gemaakt...


Blok 48: Gewelfsteek

Het aantal steken voor dit patroontje moet deelbaar zijn door 10+1, met eventuele kantsteken.

Zet 45 steken op en brei 3 naalden ribbelsteek. Ga dan verder met onderstaand patroontje.


Afkortingen/uitleg:
·         rb.st = ribbelsteek
·         r.e.o. = rechte eenvoudige overhaling: 1 st. r. afhalen zonder te breien, 1 st. r. breien, afgehaalde steek erover heen halen
·         o = omslag
·         r.sbr = recht samen breien
·         r.d.o.= rechte dubbele overhaling: 1 st. r afhalen zonder te breien, de volgende 2 steken recht samenbreien, dan de afgehaalde steek hierover heen halen



Toer 1 – 3 - 5: 2 rb.st – ( 1 r – 1 o – 2 r.sbr. – 5 r – 1 r.e.o. – 1 o ) 4 x breien, 1 r - 2 rb.st

Toer 2 en alle even toeren: 2 r b.st – 43 av -  2 rb.st

Toer 7: 2 rb.st – (1 r – 1o – 3 r – 1 r.d.o. – 3 r – 1 o) 4 x breien, 1 r, 2 rb.st

Toer 9: 2 rb.st - (2 r – 1o – 2 r – 1 r.d.o. – 2 r – 1 o – 1 r) 4 x breien, 1 r, 2 rb.st

Toer 11: 2 rb.st - (3 r – 1o – 1 r – 1 r.d.o. – 1 r – 1 o – 2 r) 4 x breien, 1 r, 2 rb.st

Toer 13: 2 rb.st – ( 4 r – 1 o – 1 r.d.o.- 1 o - 3 r) 4x breien, 1 r , 2 rb.st



Brei de 14 toeren van het motiefje zo vaak als nodig is om een lapje van 19 cm te krijgen.  Brei dan nog 3 of 4 toeren ribbelsteek en kant alle steken losjes af.

6 opmerkingen:

  1. hihi, ik zat er al op te wachten, want ben met de laatste pennen bezig van het vorige blokje.
    Super bedankt weer. Ik ben nu wel heel benieuwd hoe je jouw deken er uiteindelijk uit gaat zien. het is een hele klus om al die blokken aan elkaar te zetten. ik weet nog niet of ik voor de 80 of 100 ga. voorlopig brei ik nog gezellig met je mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weer een leuk patroon. Ik heb een donkerblauw vest met dit patroon. M'n zus heeft het gebreid en ik heb het al meer dan 20 jaar... Toen het laatst koud was heb ik het weer gedragen: lekker een laagje extra..
    Ben reuze benieuwd hoe je deken gaat worden. In ieder geval HEEL UNIEK.
    Groeten van Willemien út Fryslân.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh wat mooi! Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid patroontjes die je tevoorschijn tovert. Het lijkt wel oneindig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi, fijn werkje. Het doet me denken aan mijn oma, die kon ook zo mooi ajour breien!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig patroontje wat mij idd aan die foto daarboven doet denken. Misschien ga ik dit wel gebruiken voor een sjaal die ik van angorawol wil breien. In ieder geval een kanshebber! Fijn weekend! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuke steek, ik moet eens even gaan puzzelen over hoe ik het ga vertalen naar mijn naalden en wol. met 45 st kom ik veel te groot uit.
    Mijn deken staat op een laag pitje, ben te druk met een andere charity deken van gekleurde vierkantjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...