Busy Bessy Creatief

Totaal aantal pageviews

dinsdag 12 juli 2011

Baltic square

Het is best al een tijdje geleden dat ik een nieuwe granny square aan jullie liet zien, en een patroontje ervan plaatste.. (Ja, ik ga soms door voor online-patronen-bessy...)
Hieronder zie je de Baltic Square, een prachtig vierkant om te combineren met andere vierkanten waardoor er rust en eenheid kan ontstaan.


Werkbeschrijving  Baltic Square

Deze square komt uit het boek “200 crochet blocks”  van Jan Eaton. De laatste toer is aangepast.
Afmetingen:  met haaknaald  nr. 3 en katoen: 12 x 12 cm

Popcorn steek:  pc.
Haak 5 stokjes, haal de naald uit de lus, steek boven in het eerste stokje, ga achter de stokjes langs, steek nu in de lus en pak de draad op en haal losjes door.

Haak 5 stokjes

   haal de naald uit de lus, steek boven in het
eerste stokje, ga achter de stokjes langs..

 pak de draad op en haal losjes door...

Haak een ketting van 8 l en sluit met hv.
1)      Maak een pc. , 5 l, herhaal nog 3x en sluit de toer met hv.
2)      *1 stk (1e stk = 3l) in de pc. vorige toer , 2 stk in 5-l ruimte, 2 l, pc in dezelfde 5-l ruimte, 2 l, 2 stk in de volgende 2-l ruimte,  herhaal vanaf * en sluit met hv.
3)      *3 stk op de stk vorige toer, 2 stk in de 2-l ruimte, 2 l, pc., 2 l, 2 stk in de volgende 2-l ruimte, 2 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv.
4)      *5 stk op de stk vorige toer, 2 stk in de 2-l ruimte, 3 l, pc.,  3 l, 2 stk in de volgende 2-l ruimte, 4 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv.
5)      *7 stk op de stk vorige toer, 2 stk in de 3-l ruimte,  3 l, pc., 3 l, 2 stk in de volgende 3-l ruimte, 6 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv.
6)      *9 stk op de stk vorige toer, 2 stk in de 3-l ruimte,  3 l, pc., 3 l, 2 stk in de volgende 3-l ruimte, 8 stk, herhaal vanaf * en sluit met hv.
7)      Haak v. rondom op alle stk. In de 3-l ruimten  in de hoek 3 v., in de pc 1 v. , in volgende 3-l ruimte eveneens 3 v. 


Heel veel plezier bij het haken van deze squares. Als er onjuistheden in de beschrijving zitten of als je een vraag hebt, wil je dan een mailtje sturen?

11 opmerkingen:

  1. Dat is een hele leuke square. Bedankt voor de uitleg en foto's.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, mooi! Ziet er eerlijk gezegd wel ingewikkeld uit, maar misschien moet ik het gewoon een keertje gaan proberen...
    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aha... nu ga ik de popcorn steek ook nog eens proberen. Heb 'm toen proef gehaakt maar ook net zo hard weer uitgehaald. Leek nergens naar bij mij ;)

    Ben nog op zoek naar rustige patronen voor om mijn kata square heen. Deze maakt een grote kans!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De popcorn ligt er mooi bovenop, ik heb het gemaakt met clusters maar dat is dan toch platter zo te zien. Heb je wel eens een Celticknot gemaakt? Carola wijma heeft een paar patronen maar het lijkt me wel ingewikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er plezant uit om te doen, moet 'k eens uitproberen.
    Mercikes Elizabeth voor den uitleg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roos, bedoel je zoiets? Zie http://www.ravelry.com/patterns/library/celtic-knot-squares Dit lijkt me echt wel heel gaaf....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja die bedoel ik en op Ravelry heb ik er nog meer gezien. In het begin toen ik op Ravelry zat keek ik ook mijn ogen uit naar zoveel handwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hert ziet er niet makkelijk uit! toch eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die popcorn heb ik vorige week gehaakt, ook in 1 kleur, hij leek me niet geschikt om van kleur te verwisselen, Wel een erg bewerkelijk vierkant.
    maar hij is wel erg mooi.

    grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    Ik ben vandaag begonnen met the baltic square. Heb er al twee af. Ik vraag me af hoe ik ze dadelijk aan elkaar moet maken. Heb je ook een leuke manier van aan elkaar haken? Het is voor een banydekentje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,

    Ik ben hier voor het eerst en zet je in mijn favorieten. Wat een leuke site.
    Dit patroontje is leuk om te doen maar volgens mij zit er in regel 2 een foutje. Na wat gepuzzel zelf opgelost. Bedankt voor het patroon!!!

    Groetjes Ellie

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...